در گذشته مردم معمولاً در یک فروشگاه میتوانستند اکثر اقلام موردنیاز خود را پیدا کنند، اما امروزه تقریباً 80 درصد فروشگاهها تنها یک یا چند محصول خاص میفروشند و تنها فروشگاههای زنجیرهای هستند که تعداد اقلام بالایی برای فروش دارند. به همین دلیل اگر اسمی برای یک شرکت حتی در یکی از شهرستانهای دور، ثبت یا رزرو شده باشه، قابل استفاده در هیچ جای دیگه ای نیست. هم میتونن علامتهای تجاری داشته باشن (که برای متمایز کردن کالاها و خدماتشون از کالاها و خدمات بقیۀ شرکت ها به کار میره).
در واقع، اسم تجارتی، نام تجارتخانه و بنگاه تجارتی است که تاجر در آن مشغول تجارت است و معمولاً معتبر بودن یا نبودن یک مؤسسه تجاری، بستگی به اسم تجاری آن دارد. محلی که اسم تجاری در آن به ثبت می رسد مرجع ثبت شرکتها می باشد. ثبت اسم تجارتی اختیاری است مگر در مواردی که وزارت عدلیه ثبت آن را الزامی کند. وقتی قرار است سالها و شاید دههها با یک برند زندگی کرده و آن را در معرض چشم و گوش مخاطبان خود قرار دهیم، منطقی است در انتخاب نام برند وسواس به خرج دهیم و به سادگی از کنار این کار نگذریم.
- اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با مدارک ثبت کردن برند دارید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید تا پشتیبانی های لازم را به عمل آورند و به سوالات شما پاسخ دهند.
- به خاطر سپردن کلمات اختصاری ممکن است برای مخاطبین سخت باشد اما این روش نیز برای انتخاب نام برند تجاری روش کاربردی و مناسبی است.
- به دلیل آنکه ایجاد شبهه و توهم می نماید اداره ثبت از ثبت آن باید ممانعت نماید.
- نظر شما رو تایید میکنم تا اگر کسی نظری داشت به شما کمک کنه.
پس علامت تجاری می تواند نامی متشکل از حروف یا حروف و اعداد که ممکن است به همراه تصویر باشند. هر تاجر اعم زا شخص یا شرکت یا بنگاه داخلی یا خارجی باید نام خود را در دفتر ثبت تجاری محلی که مشغول فعالیت هستند به ثبت برسانند. دفتر ثبت تجاری مخصوص ثبت نام اشخاصی است که به شغل تجارت اشتغال دارند. دلایلی متفاوتی میتواند منجر به رد برند تجاری و یا لوگوی درخواستی شود، ولی رایجترین علت وجود برندهای مشابه و همچنین استفاده از اسامی معروف است. علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتوان به وسیله آن کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کرد. کافی است کمی به برندهای معروف ایران و نامهایی که برای برندها انتخاب شده نگاه کنید تا ببینید اصول انتخاب برند را نمیتوان به سادگی در قالب یک چارچوب مشخص گنجاند و بیان کرد.
هزینه ثبت شرکت سهامی خاص
مارک تجاری میتواند استراتژی شرکت را شکل دهد و به نوعی کمک کند تا مسوولین شرکت بفهمند چه نوع نوآوری و ابتکار عملی در سایهٔ مارک تجاری شرکت مناسب است و کدام نوآوریها تناسب لازم را ندارند. اشخاصی كه در شهرستان ها قصد تاسیس شركت را دارند، بایستی حتماً برای تعیین نام شركت خود از مركز كسب تكلیف نمایند. اینكار بوسیله نامه یا تلگرافی از ادارات ثبت استعلام می شود و یا متقاضی خود مستقیماً با درخواست كتبی مراجعه نموده و تقاضای نام می نماید.
ثبت هر بند تجاری به مدت 10 سال اعتبار خواهد داشت و پس از این مدت باید تمدید اعتبار شود. نامی که برای برند خود انتخاب میکنیم باید طوری باشد که اگر کسی یکبار آن را میشنود در ذهنش بماند. به همین خاطر انتخاب نامهای پیچیده و تخصصی برای برندها توصیه نمیشود. مخصوصا وقتی یک ثبت تغییرات برند موفق میشود افراد بسیاری شروع به کلون سازی از اسم و رسم آن میکنند پس ریسک این موضوع را هم بهتره درنظر بگیری. با توجه به اینکه «فیروزه» شبیه نامهای خانوادگی رایج (مثل رضایی، احمدی و … ) نیست اگر دوست داشته باشید میتونید از این اسم به عنوان نام برند استفاده کنید.
برای ارائه ی اطلاعات بیشتر در این حوزه در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت . در همین مطلب اسامی زیبایی قرار داده شده میتونید استفاده کنید . توانایی ارتباط با مصرف کنندگان در انتخاب نام زیبا برای برند و شرکت حائز اهمیت است. در این قسمت به چند نمونه از اسامی قابل انتخاب برای برند اشاره می کنیم . در درازمدت مارک تجاری چیزی جز یک نام نیست و همانطور که گفتیم باید دامنهٔ خود را محدود کرده و در کوتاهمدت به تثبیت نام تجاری خود بپردازیم اما در درازمدت تنها چیزی که از کمپانی شما میماند یک نام است. مانند شرکت زیراکس که شاید امروزه تنها دارایی ۵/۱۹ میلیارد دلاری شرکت زیراکس تنها و تنها نام آن است.
تعرفه و هزینه های ثبت شرکت
این مشکل در برندهایی به زبانی بهجز فارسی، چندین برابر است. تمایل شدیدی به بین مالکان شرکتها وجود دارد که نام خود را به عنوان برند شرکت خود استفاده نمایند. شاید به این فکر کنید که انتخاب یک نام نظر آمیز ثبت شرکت میتواند موجب افزایش قدرت به یادسپاری شما شود. شما کلی زمان برای صرفهجویی اقتصادی دارید اما در این مرحله به دنبال ارزانترین روش برای تهیه نام تجاری و یا نام شرکت نباشید و به فکر باکیفیتترین روش باشد.
«ایران خودرو» و «ماشینسازی تبریز» و «ایسمینار» نمونههایی از این نوع نامگذاری هستند. اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست. در کل روند ثبت یک برند چند ماه زمان میبرد و باید صبورانه مراحل مربوطه را طی کنید. پس از شناخت انواع برند، حالا میخواهیم بدانیم ثبت برند چیست و چگونه میتوانیم آن را انجام دهیم.
براساس قانون ثبت اختراعات، علامت تجاری در ایران10سال اعتبار دارد و اگر صاحب علامت بخواهد به استفاده از علامتش ادامه دهد، باید در سال پایانی، اعتبار علامت را تمدید کند؛ وگرنه این علامت به نام اشخاص دیگر قابل ثبت است. اما اسامی شرکتها یا مؤسسات تجاری، حتی سالها پس از انحلال آن شرکت نیز اعتبار دارند. اگر از علامتی حداقل three سال استفاده نشود، براساس مادۀ41همین قانون قابل ابطال است؛ ولی اگر شرکت یا مؤسسهای غیرفعال باشد و از اسم تجاری خودش استفاده نکند، با استناد به این ماده و دلیل نمیتوانیم آن را باطل کنیم. نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که مشخص کننده و معرف شخص حقیقی باشد. در حقیقت برند یک اصطلاح است که بین اهل بازار و مردم رایج شده است ولی در قوانین حقوقی عنوان نشده است.
تصور کنید برند شما یک انسان است؛ شخصیت او را تعریف کنید، به ویژگی های ظاهری اش توجه کنید. شرکت ما تازه تاسیس شده با موضوع فعالیت ثبت برند بازاریابی غیر هرمی و دلالی و حق العمل کاری. همونطور که گفتم ما یه شرکت تازه تاسیس هستیم و شرایط گرفتن پروانه حق العمل کاری سخته.