Content
فراموش نکنید که اهداف و شعار برندتان را در نظر بگیرید و نام برندتان را با توجه به اهداف سازمان انتخاب کنید. یا بالعکس از نام برندتان برای انتخاب لوگو و شعار، الگو و ایده بگیرید. اگر نام برند شما معنی داشته باشد ثبت شرکت و در ضمن به شرکت شما هم ارتباط داشته باشد، تصویر بهتری از شما در ذهن و قلب مشتریان بر جای میگذارد. مثلا تیوبهای شکلاتی شوکوپارس که همیشه از بوفه مدرسه میگرفتیم و خیلی خوشمزه بود، تا همیشه به یادمان میماند.
یکی دیگر از ضعفها این نوع از انتخاب نام برند این است که اگر قصد فروش شرکت را داشته باشید، نام شما همراه شرکت خواهد بود. نام برند باید دارای یک ریتم باشد و در نوشتن در متن ، لوگو یا ایمیل زیبا به نظر آید. بعد از انتخاب نام باید از بین انواع لوگو یک طراحی لوگوی مناسب را در دستور کار خود قرار دهید. از بین انواع رنگ نیز ، رنگ های سازمانی خود را انتخاب نمایید.
شما میتوانید از اسمهای نوستالژیک استفاده کنید تا با برانگیختن حسوحال و خاطرهای خاص برند خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. بهتر است که از دامنه .com به جای سایر دامنهها مانند .ir و .org استفاده کنید. بررسیها نشان میدهد که دامنه های .com از اعتبار بیشتری نزد مشتریان برخوردارند واستفاده از این دامنهها برای سایت فروشگاهی شما در واقع نوعی سرمایه گذاری محسوب میشود. بهعنوان مثال اگر فروشگاه لوازم الکترونیکی دارید احتمالا اکثر رقبای شما از کلمهی الکترونیک در نام خود استفاده کردهاند. انتخاب یک نام شفاف و قدرتمند برای حیات فروشگاه اینترنتی شما بسیار ضروری است و علاوه براینکه برندسازی را برای شما آسانتر میکند، بقای شما در این عرصهی پررقابت را نیز تضمین میکند.
در صورتی که نیاز به انتقال اظهارنامه دارید، هزینه ای هم بابت آن پرداخت خواهید کرد. در صورتی که اظهارنامه تنظیم شده به اصلاح نیاز داشته باشد، هزینه ای هم بابت این اصلاح پرداخت خواهید کرد. هزینه ای هم بابت فسخ یا خاتمه باید بپدازید که به ازای هر طبقه این هزینه هم بیشتر خواهد شد. مجوز بهره برداری و فکس هم هزینه ای مجزا را به دنبال خواهد داشت. کپی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند. با مراجعه مجدد به سامانه مالکیت معنوی می توانید با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کنید.
۴ نامهای انتخاب شده را آزمایش کنید
علما کشور قم این اسم را یادآور زمان طاغوت میدانستند. این کار موجب شد این فروشگاه واژه کوروش را از تمامی سردرهای خود بردارد و با نام کوروش ادامهی فعالیت کند. برای مثال کایلی جنر از نمونه سلبریتیهای خارجی است که برند لوازم آرایشی را پایهگذاری کرده است. همچنین لیلا اوتادی از نمونه سلبریتیهای ایرانی است که اسم خود را بر روی برند عطر و ادکلن انتخاب کرده است. از گذشته تا الان فرمولها و روشهای مختلف زیادی برای انتخاب نام مناسب شرکت و برند گفته شده است. تعداد زیادی از این روشها توسط گروههای تحقیقاتی دانشگاههای معتبر ابداع شده است.
- مثلاً شرکت پاکسان صابونی با نام «برف» تولید و آن را به کشورهای خارجی صادر میکند.
- ثبت برند شرکت فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی بوده و نیاز نیست به جایی مراجعه کرد چون تمامی فرآیند به جز مراجعه نهایی، آنلاین می باشد.
- می توانید با کلمات بازی امتحان کنید و به ایده خوبی برای اسم کافه خود دست یابید.
- طبقه 13 – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي.
- در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را بپردازید.
شما هم با انتخاب درست کلمات میتوانید تاثیرگذار باشید و شخصیت برندتان را بازتاب دهید. همچنین، برای ثبت نام برند، نمیتوانید از اسامی مشابه برندهای مشهور (مثل سیب که مشابه اپل است)، اسامی که قبلاً ثبت شدهاند، کلمات توهینآمیز (مثل نادان) و کلمات عام (مانند صنایع غذایی) استفاده کنید. در صورت استفاده از نام مشابه یا کپی، برندی که قبلاً آن نام را ثبت کرده میتواند از شما شکایت کند و غرامت بگیرد.
۲ نمونه اسم برند باید منحصربهفرد باشد
بر خلاف آنچه در برخی سایتها یا کتابها میبینیم، نمیتوانیم بگوییم انتخاب برند مثلاً سه یا پنج یا هفت مرحله دارد و اگر این مراحل را گام به گام طی کنید، نام تجاری شما ناگهان پدیدار میشود و میتوانید آن را اعلام کنید. اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست. این نام تا زمانی که جورج اول در ثبت برند سال 1714 به پادشاهی نرسیده بود، زیاد مورد استفاده قرار نمیگرفت. این نام توسط پادشاه اسرائیلی به کار گرفته شده که تاریخ آن با وضوح کامل در کتاب اول و دوم ساموئل و جاهای دیگر بازگو شده است. زمانی که یک پسربچه کوچک بود با تیرکمان خود یک فرد غول پیکر را کشت. این نام منشا سلتیکی (آرتور)دارد و یک فرم کرنیش از نام زن بی وفای پادشاه آرتور بوده است.
به عنوان مثال بزرگترین رودخانه دنیا آمازون است، پس منطقی است که بزرگترین فروشگاه محصولات جهان اسم آمازون را برگزیند. به لوگوی آمازون که دقت کنید یک فلش حرف a را به z وصل کرده است. درواقع اولین حرف الفبای انگلیسی به آخرین آن وصل شده است که این ثبت تغییرات شرکت فلش خود نشان از کامل بودن این سایت دارد؛ یعنی ازشیرمرغ تا جون آدمیزاد را میتوانید از آمازون تهیه کنید. در ایران هم نام برند آب معدنی دماوند که به اقتباس از نام قله مرتفع ایران یعنی قله دماوند گرفته شده است، در این گروه از اسامی جای میگیرد.
برخی اسامی خاص برای برند را میتوان از زبانهای خارجی گرفت. فکر خود را در مورد معنی بیشتر برندها مشغول نکنید، اما در برخی موارد، … نام برند باید به گونه ای انتخاب شود که برای دیگر کشورها و یا زبان های دیگر نیز با معنا و مفهوم باشد. اگر قصد ثبت شرکت و انجام فعالیت های تجاری و صادرات را دارید باید به این مسئله بیشتر توجه کنید.
بعد این که هرچه توانستید جستوجو کردید و به حداقل صد گزینه اسم برای برندتان رسیدید شروع به پالایش و حذف گزینههای ضعیف کنید. شاید لازم باشید این مقاله را چند بار دیگر با دقت بخوانید. من در نامگذاری هزارمدیر هم به این دلیل از عدد هزار استفاده کردم که در پشت این عدد فلسفه قدرت و فراوانی نهفته است. همینطور در پروژه سیحامی، عدد ۳۰ برگرفته از کلمه سیمرغ اسطورهای است و این عدد از ناکجاآباد سر بر نیاورده. مثال دیگر یک شرکت ساخت لوگو در ایران است با نام بعد چهارم که به خوبی از عدد در نامشان بهره گرفتهاند. نام تجاری شامپوی معروف هِد اند شولدرز به معنی سر و شانهها بر اساس ارتباط با محصول انتخاب شده و برای دو دهه لقب پرفروشترین شامپو در دنیا را تصاحب کرده بود.
مثلاً آسیه که ممکن است بهصورت Asie، Asiye، Asiyeh و … نوشته شود. بهتر است از این کلمهها که به شکلهای مختلف میتوانند نوشته شوند، برای نام برند استفاده نکنید. اگر برای کسبوکار اینترنتیتان نام انتخاب میکنید، حتماً باید از آزاد بودن دامنۀ آن مطلع شوید. دامنه به عبارتی آدرس سایت شماست که مشتریان با آن شما را پیدا خواهند کرد.